Steun en subsidies voor recyclage en beheer van bedrijfsafval
- Afval
- Subsidies
- Hergebruik
- Belastingen
Uitgebreide producentenverantwoordelijkheid
Voor bepaalde afvalstromen verplicht de wet de producenten of invoerders het afval van de producten die ze op de markt gebracht hebben, terug te nemen om een doeltreffend beheer te waarborgen en de doelstellingen inzake hergebruikHergebruik is het behouden van een object om het te hergebruiken zoals het is, eventueel na een voorbereidingsfase voor hergebruik. Voorbeeld: bakstenen worden ontmanteld en hergebruikt voor een nieuwe muur, na te zijn schoongemaakt en gecontroleerd. en nuttige aanwendingGenerische term die de processen en gedragingen omvat betreffende materiaal- en organische recycling en energievalorisatie van afval, alsook hergebruik en regeneratie. te bereiken. Dit is het principe van de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid.
In de praktijk kunnen ze het afval zelf inzamelen, eventueel via kleinhandelaars die het oude product terugnemen bij aankoop van een nieuw, of deze taak toevertrouwen aan beheersinstellingen die door de sector zelf werden opgericht.
De volgende organisaties beheren de inzameling en de recyclageRecyclage is de vernietiging van afval om nieuwe materialen te produceren. Voorbeeld: inert afval wordt vermalen om granulaten te produceren die in wegfunderingen worden gebruikt van afval afkomstig van specifieke sectoren:
- RECUPEL: afval van elektrische en elektronische apparatuur;
- FEBELAUTO: afgedankte voertuigen;
- RECYTYRE: oude banden;
- BEBAT : batterijen, accu's en zaklampen;
- Pharma.be :vervallen en niet gebruikte geneesmiddelen;
- FOST PLUS: huishoudelijk verpakkingsafval;
- VALIPAC: niet-huishoudelijk verpakkingsafval.
- VALUMAT: Afgedankte matrassen
Deze verplichting maakt de producenten verantwoordelijk en zet hen ertoe aan om het concept van hun producten te wijzigen, ze eco-efficiënter te maken (productie met minder grondstoffen of met gerecycleerde materialen) en ze milieuvriendelijker te ontwerpen (makkelijker te demonteren en te recycleren, minder gevaarlijke stoffen).
Belasting op verbranding
Om het afvalbeheer met naleving van de afvalhiërarchie aan te moedigen, voert de ordonnantie van 14 juni 2012 betreffende de afvalstoffen ('afvalordonnantie') belastingen op de afvalverbranding in:
- Een belasting op de afvalverbranding ten laste van de uitbaters van afvalverbrandingsinstallaties op het grondgebied van het Gewest (artikel 40 van de afvalordonnantie). Voor afvalstoffen die in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest worden opgehaald, maar die verbrand worden buiten het grondgebied van het Gewest, is de belasting volgens een 'cascadesysteem' verschuldigd door:
- inzamelaars van afvalstoffen;
- vervoerder van afvalstoffen, bij ontstentenis van een inzamelaar;
- afvalproducenten, bij ontstentenis van een inzamelaar en vervoerder.
- Een belasting op afval dat niet-selectief is opgehaald door Net Brussel (artikel 41 van de afvalordonnantie).
Belasting op afvalverbranding
Bedrag van de belasting
De belasting op afvalverbranding is vastgesteld op 17,67 euro per ton verbrande afvalstoffen vanaf 1 januari 2026. Dit bedrag wordt elk jaar geïndexeerd en het geïndexeerde bedrag wordt jaarlijks in januari gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. Wanneer afvalstoffen die in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest werden opgehaald, worden verbrand buiten het grondgebied van het Gewest blijft het bedrag per ton hetzelfde, met aftrek van de belasting of de heffing toegepast op de plaats van verbranding, waarbij het verschil niet minder dan nul mag zijn.
Vrijstelling
De belasting is niet van toepassing op de verbranding van afvalstoffen uit de gezondheidszorg.
Procedure
Elk jaar bezorgt het Gewest de betreffende belastingplichtigen een aangifteformulier voor de belasting op afvalverbranding. Belastingplichtigen die op 1 juli nog geen aangifteformulier voor het voorafgaande belastingjaar hebben ontvangen, dienen er zelf een aan te vragen.
De ingevulde aangifte moet worden teruggestuurd naar de hoofdzetel van Leefmilieu Brussel. Ze bevat alle elementen die nodig zijn voor de controle van de inning van de verschuldigde belasting tijdens de betrokken periode (gegevens voor het fiscale jaar 2018 voor het aanslagjaar 2019).
Als de belastingplichtige tijdig een aangifte indient, wordt de belasting gevestigd op basis van de gegevens in de aangifte, na verificatie. Een rechtzetting van de gegevens is mogelijk, indien nodig.
Als de belastingplichtige geen aangifte heeft ingediend binnen de voorgeschreven termijn of de verplichtingen niet heeft nageleefd die de ordonnantie van 21 december 2012 tot vaststelling van de fiscale procedure in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest hem/haar oplegt, wordt ambtshalve een heffingsprocedure opgestart op basis van de gegevens waarover het Gewest beschikt.
Opgelet
Enkel afval dat als eerste bestemming rechtstreeks wordt verbrand in een verbrandingsinstallatie (codes R1/D10) moet worden opgenomen in punt 3.A van de aangifte. Afval dat wordt ingezameld in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en dat wordt vervoerd naar een centrum voor tussenhandelingen (codes R12-R13/D15) en vervolgens buiten het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wordt verbrand, moet niet worden meegerekend.
De aldus vastgestelde heffingsgrondslag kan voor de volgende boekjaren worden gewijzigd, in overeenstemming met de Europese regels voor de traceerbaarheid van afvalstoffen.
Belasting op afvalstoffen die niet-selectief zijn opgehaald
De enige belastingplichtige hier is Net Brussel. Deze belasting is vastgesteld op 29 euro en moet worden betaald voor elke ton verbrand afval boven de volgende drempels:
- 60% van het totaalgewicht van de afvalstoffen voor het belastingjaar 2018;
- 55% van het totaalgewicht van de afvalstoffen voor het belastingjaar 2019;
- 50% van het totaalgewicht van de afvalstoffen vanaf het belastingjaar 2020.
Het afval dat in aanmerking moet worden genomen, is het afval dat wordt verbrand door Net Brussel, met uitzondering van veegvuil, alsook van de volgende afvalstoffen:
- afvalstoffen die selectief worden opgehaald door het Agentschap met het oog op hun hergebruikHergebruik is het behouden van een object om het te hergebruiken zoals het is, eventueel na een voorbereidingsfase voor hergebruik. Voorbeeld: bakstenen worden ontmanteld en hergebruikt voor een nieuwe muur, na te zijn schoongemaakt en gecontroleerd. of recyclageRecyclage is de vernietiging van afval om nieuwe materialen te produceren. Voorbeeld: inert afval wordt vermalen om granulaten te produceren die in wegfunderingen worden gebruikt of, in voorkomend geval, door een van zijn onderaannemers;
- afvalstoffen die selectief worden opgehaald door verenigingen zonder winstoogmerk en vennootschappen met sociaal oogmerk die zijn erkend en gesubsidieerd door het Gewest, met het oog op hun hergebruik of recyclage;
- afvalstoffen die selectief worden opgehaald door de gemeenten met het oog op hun hergebruik of recyclage;
- batterijen en accu's, vervallen geneesmiddelen, banden, voedingsvetten en -olie en elektrische en elektronische afvalstoffen van huishoudens die door detailhandelaars in het kader van de terugnameplicht op het grondgebied van het Gewest worden ingezameld;
- organische afvalstoffen die worden behandeld in wijkcomposteercentra.
Premies voor afvalsortering
Alle bedrijven zijn wettelijk verplicht om de sortering van hun afval te organiseren. In ruil voor haar inspanningen, kan uw onderneming aanspraak maken op verschillende premies inzake afvalsortering voor bepaalde specifieke stromen.
Kom meer te weten over:
- de premies van Valipac voor het inzamelen van uw industriële verpakkingen
- de welkomstpremie van Fost Plus wanneer u start met de sortering en inzameling van plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankkartons (pmd)
- de vergoeding van Valorlub voor de inzameling van uw afvalolie
- de financiële vergoeding van Recupel voor de organisatie van een inzamelpunt voor afgedankte elektroapparaten in uw onderneming
- de Valumat-vergoeding voor de inzameling van afgedankte matrassen
Subsidies voor hergebruik
De Regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest verleent, binnen de grenzen van de beschikbare begrotingskredieten, subsidies aan rechtspersonen die zich inzetten om eindafval te voorkomen via nuttige aanwendingGenerische term die de processen en gedragingen omvat betreffende materiaal- en organische recycling en energievalorisatie van afval, alsook hergebruik en regeneratie. van afgedankte producten en goederen om:
- het hergebruikHergebruik is het behouden van een object om het te hergebruiken zoals het is, eventueel na een voorbereidingsfase voor hergebruik. Voorbeeld: bakstenen worden ontmanteld en hergebruikt voor een nieuwe muur, na te zijn schoongemaakt en gecontroleerd. van goederen op het einde van hun levenscyclus te bevorderen;
- de hoeveelheid afval die verwijderd moet worden te verkleinen;
- de sociale economie te steunen.
Toekenningsvoorwaarden
Voor een erkenning
Art. 3 van het BBHR 2010, zie hieronder.
Aanvragers moeten de volgende voorwaarden vervullen:
- Een vennootschap met sociaal oogmerk (vso) of een vereniging zonder winstoogmerk (vzw) zijn in de zin van de Belgische wetgeving.
- Onder de bestuurders, beheerders of personen die ertoe gemachtigd zijn de vennootschap te verbinden alleen personen tellen die hun burgerrechten en politieke rechten genieten.
- In hun statuten bepalingen hebben die voldoen aan de criteria die voorkomen in de definitie van de sociale economie en van ondernemerschap in de zin van een milieubewuste duurzame ontwikkelingOntwikkelingswijze die voorziet in de behoeften van de huidige generatie zonder daarmee voor de toekomstige generaties de mogelijkheden in gevaar te brengen om ook in hun behoeften te voorzien. Het gaat dus om een demarche die ernaar streeft de continuïteit van de economische en sociale ontwikkeling in de tijd voort te zetten, met eerbied voor het leefmilieu en zonder de natuurlijke hulpbronnen die nodig zijn voor de menselijke activiteiten in gevaar te brengen..
- Voldoen aan de vereisten inzake ligging en organisatie (vestiging in het BHG, toegankelijkheid van de winkels, openingsuren …).
Voor een subsidie
Art. 12 en 14 van het BBHR 2010, zie hieronder.
Aanvragers moeten de volgende voorwaarden vervullen:
- Erkend zijn door de Regering.
- Enkel de afgedankte goederen die behoren tot de categorieën die worden bepaald in art. 12, §1 van het BBHR 2010 komen in aanmerking voor de berekening van de subsidie (textiel, grofvuil, elektrische apparaten en klein informaticamateriaal).
- Aan Leefmilieu Brussel rekenschap geven van hun inkomsten en uitgaven.
Bedrag van de subsidie en betaling
Bedrag
- Het bedrag van de subsidie wordt berekend volgens een formule waarin de verzamelde, gerecycleerde en verwijderde hoeveelheden subsidieerbare goederen van het subsidieerbare jaar zijn opgenomen.
- De stijging van het percentage hergebruikHergebruik is het behouden van een object om het te hergebruiken zoals het is, eventueel na een voorbereidingsfase voor hergebruik. Voorbeeld: bakstenen worden ontmanteld en hergebruikt voor een nieuwe muur, na te zijn schoongemaakt en gecontroleerd. dat van het ene jaar op het andere jaar wordt vastgesteld geeft recht op een verhoging met 20% van het subsidiebedrag op de hoeveelheden die deze stijging vertegenwoordigen.
- Voor meer details over de berekening van de subsidie, zie art. 12 van het BBHR 2010.
Betaling
- Na analyse van de aanvragen betaalt Leefmilieu Brussel de verschuldigde bedragen in één storting.
Procedure
Erkenning
- De erkenningsaanvraag moet bij Leefmilieu Brussel worden ingediend en de documenten bevatten die worden vermeld in art. 4 van het BBHR 2010.
- Binnen de 70 dagen na kennisgeving van de volledigheid en ontvankelijkheid van de aanvraag door Leefmilieu Brussel, deelt de Regering haar beslissing tot toekenning of weigering van de erkenning mee (de erkenning is vijf jaar geldig en kan eenmalig worden verlengd).
- Zie voor meer details art. 4-8 van het BBHR 2010.
Subsidie
- De subsidiëringsaanvraag moet uiterlijk op 1 juni van elk jaar bij Leefmilieu Brussel worden ingediend en moet de documenten bevatten die worden vermeld in art. 9 van het BBHR 2010.
- De Regering deelt haar beslissing tot toekenning of weigering van de betoelaging mee binnen de 70 dagen na kennisgeving van de volledigheid en ontvankelijkheid van de aanvraag door Leefmilieu Brussel.
- Zie voor meer details art. 9-11 van het BBHR 2010.
Wetgeving
- BBHR betreffende de erkenning en de betoelaging van verenigingen zonder winstoogmerk en van vennootschappen met sociaal oogmerk die bedrijvig zijn in de hergebruik- en recyclingsector (B.S., 26 oktober 2010)
- Ordonnantie van 14 juni 2012 betreffende afvalstoffen (art. 40)
- Ordonnantie van 21 december 2012 tot vaststelling van de fiscale procedure in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Om te downloaden
- pdfMilieubeleidsovereenkomst betreffende de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid voor afgedankte fotovoltaïsche zonnepanelen(.PDF, 137.67 kB)
- pdfMilieubeleidsovereenkomst betreffende de terugnameplicht voor afvalolie in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest(.PDF, 151.68 kB)
- pdfMilieuovereenkomst betreffende de afgedankte voertuigen voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (.pdf)opent een nieuw venster(.PDF, 206.73 kB)
- pdfMilieuovereenkomst betreffende de uitvoering van de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid inzake afgedankte elektrische en elektronische apparatuur (.PDF, 179.76 kB)
- pdfMilieuovereenkomst betreffende versleten banden in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest(.PDF, 158.58 kB)
- pdfMilieuovereenkomst betreffende afgedankte batterijen en accu’s in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest(.PDF, 223.85 kB)
- pdfMilieuovereenkomst betreffende afgedankte batterijen en accu’s in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest(.PDF, 223.85 kB)
- pdfMilieuovereenkomst inzake tractiebatterijen voor hybride en elektrische voertuigen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest(.PDF, 215.3 kB)
- docxBelasting op afvalstoffen die worden opgehaald in het BHG en verbrand buiten het BHG(.DOCX, 23.45 kB)
- docxBelasting op afvalstoffen die worden verbrand in het BHG(.DOCX, 17.27 kB)
- docxBelasting op afvalstoffen die niet-selectief zijn opgehaald (enkel voor Net Brussel)(.DOCX, 27.82 kB)